*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Remont torowiska na ul. Królowej Jadwigi - informacje komunikacyjne

2017-06-22
Pierwszy remont torowiska od 20 lat na ul. Królowe Jadwigi rozpocznie się 24 czerwca. Większość prac potrwa do końca wakacji, jednak zakończenie prac na samym moście planowane jest na 31 lipca. Oprócz wyremontowanych torowisk pojawią się też nowe wiaty przystankowe, elektroniczne tablice informacyjne, a na ul. Górna Wilda powstanie przystanek wiedeński.

Remont przeprowadzany jest z uwagi na zły stan techniczny torowisk, który wynika z zaniedbań  w obszarze transportu zbiorowego poprzednich władz miasta. Sprawna sieć komunikacyjna musi być utrzymana, a brak remontów mógłby grozić częstymi, doraźnymi naprawami.

- Torowiska, którymi zajmiemy się w tym roku od dłuższego czasu nie przechodziły żadnych większych remontów. To na moście Królowej Jadwigi ostatni raz było naprawiane w połowie 90., natomiast pomiędzy AWF a Górną Wilda - w latach 80. - informuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu ZTM. - Prace na ul. Królowej Jadwigi można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to naprawa torowiska na moście Królowej Jadwigi. Drugi - przebudowa torowiska od węzła AWF do węzła Górna Wilda. Oba remonty zaczną się w tym samym czasie, ale plan jest taki, żeby prace na moście zakończyć do końca lipca i żeby przywrócić pełny ruch kołowy przez most na Warcie. - dodaje Łapszewicz.

Do końca wakacji zmienionymi trasami będą kursować linie tramwajowe: 2, 7, 9, 15 i 20. Zawieszone zostanie kursowanie linii numer 6, 12 oraz 18, a uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa T6.

- Aby remonty były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów w miarę możliwości w jednym terminie wykonywane są wszystkie prace mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. - mówi Henryk Spychalski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Podobnie będzie w przypadku prac zaplanowanych w rejonie ul. Królowej Jadwigi. Ten długi odcinek jest istotny dla układu linii komunikacji zbiorowej miasta Poznania, dlatego przeprowadzimy go w wakacje, kiedy zmniejszony jest ruch. - stwierdza Spychalski.

Ponieważ przy okazji remontu na Królowej Jadwigi odłączona zostanie sieć i nie będzie zasilania na Górnej Wildzie, to jednocześnie zbudowane zostaną przystanki wiedeńskie na tej ulicy - przystanek Różana. Powinny one znacząco podnieść wygodę wsiadania i wysiadania z tramwajów osobom starszym, mniej sprawnym oraz opiekunom z dziećmi w wózkach. Po zakończeniu prac podniesie się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przystanki "Półwiejska" oraz "AWF" wyposażone zostaną w Tablice Informacji Pasażerskiej.

- Pasażerów, którzy zwykle przemieszczają się między wschodnią a zachodnią częścią miasta tramwajami linii 6, 12 i 18, dla których przystanki przy ul. Królowej Jadwigi nie są przystankami docelowymi, zachęcamy do korzystania z tramwajów kursujących przez most św. Rocha, czyli liniami 5, 13 i 16. - tłumaczy Łukasz Łochowicz, kierownik wydziału utrzymania torów i dróg MPK Poznań. - Linie numer 13 i 16 będą wzmocnione, dzięki czemu tramwaje na przystankach położonych przy trasie przez most św. Rocha pojawiać się będą średnio w dni robocze do godz. 19.00 co 3 minuty, wieczorami i w weekendy średnio co 4 minuty, a w niedziele do godz. 9.30 - średnio co 6 minut. Wzmocnienie trasy przez Most Rocha ma też wspomóc rejon ul. Strzeleckiej. Pasażerów z rejonu Górnej Wildy zachęcamy do korzystania z linii nr 2, 9 i 10 kursujących przez Wierzbięcice. - proponuje Łochowicz.

Ograniczenia w ruchu pojazdów
W związku z remontem torowisk na odcinku od ul. Półwiejska/Dolna Wilda do skrzyżowania z ul. Strzelecka/Droga Dębińska nastąpi zwężenie do dwóch pasów w każdą stronę. Obowiązywać też będzie ograniczenie prędkości do 40km/h. Na moście - od ul. Strzelecka/Dolna Wilda do ul. Juracka/Serafitek ruch pojazdów odbywać się będzie jednym pasem w każdą stronę, a prędkość maksymalna będzie ograniczona do 30km/h.

- Prace remontowe podzielono na trzy główne etapy, podczas których wyłączane będą poszczególne odcinki na objętym remontem skrzyżowaniach, czasowo zamykane będą niektóre pasy ruchu i przejścia dla pieszych. - informuje Marek Nowocień z oddziału Miejskiego Inżyniera Ruchu. - Sygnalizacje świetlne w rejonie prac będą wyłączane lub dostosowywane do czasowej organizacji ruchu. - dodaje.
W pierwszym etapie czasowo zamknięty zostanie lewoskręt z ul. Królowej Jadwigi w ul. Strzelecką oraz lewoskręt z ul. Jurackiej w stronę centrum. W drugim etapie dodatkowe ograniczenia obejmą rejony skrzyżowań z ul. Strzelecką (zakaz lewoskrętu z Drogi Dębińskiej) i Półwiejską (zwężenie do jednego pasa, przesuniecie przejścia dla pieszych). W ostatnim etapie przywrócona zostanie stała organizacja ruchu na odcinku mostowym ul. Królowej Jadwigi, a prace prowadzone będą między ul. Strzelecką i Półwiejską oraz na ul. Strzeleckiej przed skrzyżowaniem z ul. Królowej Jadwigi.

- W czasie remontu torowiska na moście Królowej Jadwigi zalecamy objazd przez ul. Hetmańską i most Przemysła. Wytyczane będą też objazdy zamykanych dróg na objętych remontem skrzyżowaniach w ciągu ul. Królowej Jadwigi. Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu na poszczególnych etapach publikowane będą z wyprzedzeniem, z uwzględnieniem postępu prac remontowych - wyjaśnia Marek Nowocień.

Warto jednak w tym czasie rozważyć wykorzystanie innych środków zrównoważonego transportu niż samochód. Na trasie równoległej do Królowe Jadwigi, Kórnicka i most św. Rocha, zwiększona będzie częstotliwość kursowania tramwajów linii 13 i 16. Można również skorzystać z sieci Poznańskich Rowerów Miejskich, których stacje znajdują się w okolicy remontowanej trasy.

W 2017 roku na odnowę torowisk i infrastruktury energetycznej zarezerwowano ok. 24 mln zł, a remont na ul. Królowej Jadwigi pochłonie 9 mln zł z tej kwoty. Duża skala i zakres zaplanowanych remontów wynika z priorytetowego traktowania transportu publicznego przez władze Miasta Poznania.

Ryszard Bączkowski, biuro prasowe UMP
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej