*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

O nowych buspasach w Poznaniu

2017-04-18
Latem tego roku rozpoczną się prace przy wydzieleniu kolejnych buspasów w Poznaniu. Nowością będzie to, że zostaną udostępnione także dla? samochodów osobowych.

Pierwszy z nich ma powstać na zachodniej jezdni ul. Garbary (w stronę Dębca) na odcinku od ul. Armii Poznań do skrzyżowania z ul. Strzelecką. Drugi będzie na ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej. Ma zaczynać się od skrzyżowania K. Wielkiego z ul. Cegielskiego i kończyć się na Mostowej na wysokości ul. Ewangelickiej. Następny buspas powstanie na ul. Droga Dębińska. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ul. Jordana. Autobusy będą mogły korzystać z niego aż do skrzyżowania z ulicami Królowej Jadwigi.

Do tej pory z buspasów mogły korzystać autobusy, ewentualnie udostępniano je także taksówkarzom i rowerzystom. Nowe buspasy w Poznaniu będą przeznaczone również dla samochodów. Pod warunkiem, że oprócz kierowcy w pojeździe znajdować się będzie jeszcze co najmniej dwóch pasażerów.

Podobne rozwiązanie stosowane jest już w wielu miastach w Europie. Dzięki temu osoby jadące do pracy z jednego kierunku zamiast trzema lub czterema samochodami wybierają jeden. To wpływa na znacznie zmniejszenie liczby samochodów na ulicach, zmniejsza korki.

Wyznaczanie buspasów na ulicach, zwłaszcza tych, które często bywają zakorkowane, ma bezpośredni wpływ na ułatwienie przejazdu autobusów, a co się z tym wiąże - na punktualność przejazdów.

Dla przykładu przejechanie przez autobus odcinka między przystankami AWF - Garbary, zgodnie z obecnym rozkładem jazdy, powinno zająć pojazdom linii nr 74 - 12 minut. W rzeczywistości, pokonanie tej trasy w godzinach szczytu komunikacyjnego połączonego ze wzmożonym natężeniem ruchu wynosi nieraz nawet 20 minut. Utrudnieniem jest fakt, iż występujące zatory są nieregularne, a przez to trudne do uwzględnienia w rozkładzie jazdy.

Po wprowadzeniu buspasów sytuacja może znacząco się poprawić i niezależnie od ogólnej sytuacji drogowej - pojazdy komunikacji zbiorowej będą kursowały regularnie i punktualnie. Efektem może być nie tylko realizowanie rozkładowego czasu przejazdu, ale - być może - nawet korekta (skrócenie do poniżej 10 minut) czasu przejazdu.

Na wprowadzeniu buspasów skorzystają jednak nie tylko pasażerowie linii nr 74, ale także linii nr 90, ale również nr 47, 51, 60, 63, 67, 83, 76, 603 i 911.
Zgodnie z założeniem po nowym buspasie na Garbarach będą mogły poruszać się nie tylko autobusy. Będzie on dostępny także dla taksówek, służb komunalnych, rowerzystów, motocyklistów i samochodów, które przewożą minimum 3 osoby.

Zostanie udostępniony także dla kierowców innych pojazdów, którzy będą skręcać w prawo na najbliższym skrzyżowaniu. Oczywiście buspas będzie także pełnił funkcję tzw. drogi życia, tak by pojazdy służb ratunkowych (policja, pogotowie, straż pożarna, czy miejska) mogły nim swobodnie - bez konieczności stania w korku, czy lawirowaniu pomiędzy innymi samochodami - jak najszybciej przejechać, by nieść pomoc.

W związku z tymi zmianami ZDM planuje także przeprojektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Droga Dębińska, a przejście dla pieszych przez ul. Królowej Jadwigi zostanie przesunięte. Pojawi się także nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją przy skrzyżowaniu ul. Krakowskiej ze Strzelecką.

By ułatwić dojazd od strony Dębca ? również na Drodze Dębińskiej wyodrębniony zostanie buspas na odcinku od okolic skrzyżowania z ul. Jordana do skrzyżowania z ulicą Królowej Jadwigi.

Jednocześnie zarządca drogi zachęca kierowców, którzy jadąc z Winograd kierowali się dotąd do ronda Rataje ul. Garbary o jazdę przez rondo Śródka. Nie tylko dlatego, że już obecnie jest to droga, którą w godzinach szczytu jedzie się o szybciej. W godzinach popołudniowego szczytu nawet o sześć minut szybciej. Z myślą o kierowcach indywidualnych zostanie zmieniona organizacja ruchu na skrzyżowaniu Garbary/Małe Garbary/Estkowskiego oraz na rondzie Śródka, z którego w ul. Jana Pawła II będzie można skręcać z dwóch zamiast jak dotąd z jednego pasa ruchu.

Celem konsultacji jest zapoznanie wszystkich zainteresowanych - mieszkańców, przedsiębiorców, właścicieli nieruchomości, przedstawicieli instytucji z planowanymi zmianami oraz poznanie opinii, uwag i sugestii mieszkańców w tym temacie. Omówienie z przedsiębiorcami lokalizacji kopert dla dostaw na ul. Garbary.

Rozpoczęliśmy konsultacje w sprawie buspasów. Rozważane i dyskutowane następujące problemy:
1. Lokalizacja kopert dla dostaw na ul. Garbary.
2. Rozwiązania komunikacyjne dotyczące buspasów - udostępnienie ich innym użytkownikom ruchu.

W ramach konsultacji:
- w środę (19 kwietnia) odbyło się spotkanie warsztatowe z osobami zainteresowanymi zmianami na terenie objętym konsultacjami.
- koniec kwietnia 2017 r. - przeprowadzony zostanie sondaż w punktach konsultacyjnych dotyczący planowanych zmian,
- maj 2017 r.- planowane jest spotkanie z mieszkańcami podsumowujące przeprowadzone konsultacje.

Swoje uwagi można przesyłać na adres: buspasy@zdm.poznan.pl
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej