*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Rozmowy o powiększeniu strefy

2017-02-23
Kwestia miejsc parkingowych na kolejnym obszarze, na którym obowiązywać ma strefa uspokojonego ruchu w centrum Poznania, wywołała najwięcej emocji podczas środowego spotkania przedstawicieli miasta oraz mieszkańców Starego Miasta. Była to kolejna - po spotkaniu z seniorami, radnymi osiedlowymi i przedsiębiorcami - debata poświęcona planowanemu rozszerzeniu strefy.

Głównym założeniem proponowanych zmian wokół Starego Rynku jest zapewnienie bezpiecznego i swobodnego poruszania się pieszych po wąskich śródmiejskich uliczkach oraz komfortu życia mieszkańcom. Ważne jest również wyeliminowanie przejazdów tranzytowych i udostepnienie przestrzeni publicznej różnym użytkownikom.

- Wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu na kolejnym obszarze ma podnieść poczucie bezpieczeństwa uczestników ruchu, wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków i przynieść korzyści ekologiczne. Tam, gdzie zmiany już wprowadziliśmy zauważamy lepszą płynność jazdy - zarówno samochodów, jak i pojazdów transportu publicznego. Zmniejszył się tranzyt przez miasto. Na zmianach skorzystali piesi i rowerzyści - wyjaśniał podczas spotkania Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Zmiany latem
Prace związane z wprowadzeniem strefy na kolejnym obszarze centrum Poznania zaplanowano na lato tego roku. Ma ona objąć teren ograniczony ulicami Solną, Garbary, Podgórną, Al. Marcinkowskiego, Wolnicą i Małymi Garbarami.

Kierowcy w strefie będą mogli jeździć nie szybciej niż 30 km na godzinę, powiększona też zostanie strefa zamieszkania, na obszarze której nawet na ulicach piesi mają pierwszeństwo. Skrzyżowania w strefie będą równorzędne, poza jednym wyjątkiem.

- Miejski Inżynier Ruchu wyłączył ze strefy skrzyżowanie Al. Marcinkowskiego z ul.23 lutego. Al. Marcinkowskiego będą ulicą podporządkowaną - tłumaczył Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Na dwóch jednokierunkowych ulicach - Koziej i Górze Przemysła - zmieni się kierunek ruchu. Planuje się też m.in. przekształcenie ul. Paderewskiego w deptak, montaż sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Wszystkich Świętych i Garbary, wyłączenie sygnalizacji na przejściu z pl. Bernardyńskiego w ul. Za Bramką oraz dodatkowe przejście dla pieszych w rejonie starego koryta Warty. Powstać ma nowy parking dla autobusów turystycznych przy Międzymościu i dodatkowe miejsca dla autokarów na Al. Marcinkowskiego. Rowerzyści będą mogli korzystać z kontraruchu, a do ich dyspozycji oddane zostaną nowe stojaki rowerowe.

Parkingowy bilans
Jednym z celów wprowadzenia strefy jest zhumanizowanie ulic, które mają być miejscami przyjaznymi, atrakcyjnymi dla mieszkańców i turystów.
- Chcemy uwolnić chodniki dla pieszych, a samochody do tej pory parkujące na chodnikach przesunąć tam, gdzie ich miejsce, czyli na ulice - mówił podczas spotkania Tadeusz Nawalaniec.

Uwolnienie chodników od samochodów oznaczać będzie likwidację ok. 160 dotychczasowych miejsc parkingowych w tym rejonie. Mieszkańcy Starego Miasta przekonywali, że brak możliwości zaparkowania już teraz odstrasza lokatorów i najemców lokali użytkowych. Sytuację poprawić ma m.in. nowy parking przy ul. Za Bramką na 300 aut. Ale nie tylko.

- Pracujemy nad udostępnieniem dla mieszkańców parkingu na Chwaliszewie. Sądzę, że za 2-3 tygodnie będziemy mogli poinformować, na jakich zasadach mieszkańcy będą mogli korzystać ze 100, a może nawet z większej ilości miejsc, już w momencie wprowadzenia strefy - deklarował podczas spotkania zastępca prezydenta Maciej Wudarski.

- Pojawiają się głosy, by wydłużyć obowiązywanie strefy płatnego parkowania do 20. Może warto o tym porozmawiać? Być może takie wydłużenie w jakimś stopniu zniechęci do parkowania osoby z zewnątrz i uwolni miejsca dla mieszkańców - dodał.

Sugestie mieszkańców
Uczestniczący w środowym spotkaniu mieszkańcy okolic Starego Rynku zwracali uwagę nie tylko na kwestię miejsc parkingowych. Według części z nich należałoby m.in. zastanowić się, czy na wszystkich ulicach strefy rowerzyści będą mogli korzystać z kontraruchu oraz czy konieczne jest przekształcenie ul. Paderewskiego w deptak, bo ulica ta dysponuje wystarczająco szerokimi chodnikami, a deptak w tym miejscu wpłynie na niezbyt korzystną - ich zdaniem - organizację ruchu na sąsiednich ulicach.

Ci, którzy nie zdążyli na forum zgłosić swoich uwag do proponowanych zmian, przekazali je pracownikom Zarządu Dróg Miejskich na piśmie. Nieobecni na spotkaniu swoje sugestie mogą nadsyłać do 28 lutego na adres strefa30@zdm.poznan.pl.

- Do tej pory wpłynęło do nas 27 uwag. Czekamy na kolejne. Wszystkie będą przez nas analizowane - zapewniła Agata Kaniewska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.

Jacek Łakomy/biuro prasowe UMP
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej