*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2016/2017

2016-11-08
W obecnym sezonie zimowym utrzymaniem systemowym objętych zostało 865,4 km poznańskich dróg.

Z uwagi na rosnący z roku na rok ruch rowerowy zwiększona została długość odśnieżania systemowego ścieżek rowerowych do ponad 104 km.
Nie zmieniła się technologia zimowego utrzymania dróg. W pierwszym etapie śnieg usuwany jest z jezdni mechanicznie, a następnie nawierzchnia jest posypywana materiałami chemicznymi (solą drogową) bądź uszorstniającymi.
Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń (sprzątanie) jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych.
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
- w sezonie 2010/2011 - 31,1 mln zł
- w sezonie 2011/2012 - 17,9 mln zł
- w sezonie 2012/2013 - 24,5 mln zł
- w sezonie 2013/2014 - 22,6 mln zł
- w sezonie 2014/2015 - 21,1 mln zł
- w sezonie 2015/2016 - 19,1 mln zł.
- w sezonie 2016/2017 ? plan 22,8 mln zł.

W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
- dla obsługi jezdni:
28 pługoposypywarek
21 pługów samochodowych
- dla obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych:
14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka)

Akcja zima i ekologia
Tak jak w latach ubiegłych ważny jest dla nas aspekt ekologiczny, zwłaszcza w kontekście zieleni przydrożnej. Zasady stosowania środków chemicznych, które wprowadziliśmy w latach ubiegłych, będą kontynuowane. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność). Na tych jezdniach stosowane są środki chemiczne (sól drogowa) i środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach.

Dodatkowo wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.

Standardy utrzymania dróg
Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego wykonawców - ulice naszego miasta podzielono na sieci:
- Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 270,4 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali
- Sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 247,6 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej
- Sieć lokalna I (trzecia kolejność) - o łącznej długości 219,5 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej
- Sieć lokalna II (czwarta kolejność) - o łącznej długości 127,9 km - to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie
- Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM - obsługiwane doraźnie.

Dla czterech pierwszych sieci wykonawców obowiązuje zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.

Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie uwzględniając zgłoszenia mieszkańców oraz własne spostrzeżenia ZDM. W pierwszej kolejności staramy się reagować na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, gdyż dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne.

Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym spadku. Także w takich przypadkach staramy się reagować niezwłocznie. Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne rozpoczynamy dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na 865 kilometrach dróg utrzymywanych systemowo.

Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Odśnieżanie sieci ścieżek rowerowych liczących 104 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.

Kto będzie odśnieżał:
Sieci dróg obsługują wyłonione w przetargu firmy
1. Konsorcjum firm: REMONDIS Sanitech Poznań sp. z o.o., Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych, Krzysztof Skoczylas - obsługuje następujące rejony miasta: Nowe Miasto-Południe, Grunwald, Wilda.
2. Konsorcjum firm: SUEZ Zachód sp. z o.o. oraz Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. - obsługuje rejon: Nowe Miasto-Północ.
3. Konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz Technika Sanitarna sp. z o.o. - obsługuje następujące rejony miasta: Stare Miasto-Centrum, Jeżyce
4. Konsorcjum firm: FB Serwis S.A. oraz Firma Handlowo-Usługowa ALKOM, Henryk Sienkiewicz - obsługuje rejon: Stare Miasto Północ

Bazy sprzętowo-materiałowe (załadunkowe) firm znajdują się w następujących miejscach: przy ulicy Góreckiej 104, Gołężyckiej 132, Jasielskiej, Nowotarskiej 27, Północnej 1.

Komórka dyspozytorska ZDM
Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem.

Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień na wykonawców nakładane są kary umowne.

Komórka dyspozytorska pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2016 roku do 31 marca 2017 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl

Przypominamy:
- działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
- w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
- prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych.

Prosimy o:
- zmianę opon na zimowe,
- przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi.

Warto podkreślić, że wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewniania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem zachowania rygorów wynikających z konieczności ochrony środowiska, a także obowiązkiem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej