*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Po co tyle sygnalizatorów na rondach

2016-09-26
Dlaczego na rondach montowanych jest coraz więcej sygnalizatorów? To nie wymysł drogowców, ale konieczność wynikająca z obowiązujących przepisów.

Kierowcy zauważyli, że na Kaponierze jest więcej sygnalizacji świetlnych niż przed rozpoczęciem przebudowy. Dodatkowe światła zamontowano także m.in. na rondzie Solidarności i Obornickim. Wielu z prowadzących pojazdy uważa je za zbędne. Jednak czy rzeczywiście utrudniają one jazdę i są niepotrzebne?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. (w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach), wszędzie tam gdzie dochodzi do tzw. kolizji ruchu konieczne jest zamontowanie sygnalizacji świetlnych.

Podstawowym założeniem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Z tego powodu na większości poznańskich rond koniecznością było zamontowanie tzw. sygnalizatorów zjazdowych. Dzięki nim znacznie zmniejsza się ryzyko zaistnienia kolizji - wówczas, gdy na ulicach dochodzących do ronda zapala się zielone światło, a jednocześnie część kierowców jeszcze nie opuściła obiektu - ich jazda jest powstrzymywana przez światło czerwone. Rozpędzone auta nie przecinają sobie toru jazdy.

Jako dwa przeciwstawne przykłady można podać ronda Starołęka i Rataje. Na tym pierwszym funkcjonuje rozwiązanie ze światłami zjazdowymi. Znacznie poprawiło się bezpieczeństwo i łatwiej je przejechać. Sygnalizatory "regulują" potok przejeżdżających pojazdów tak, by nie blokowały one dojeżdżających z innych kierunków.

Na drugim biegunie jest rondo Rataje. Tam nowe sygnalizatory mają się pojawić po modernizacji. Obecnie, często w godzinach komunikacyjnego szczytu tworzą się korki. Na rondo nie można wjechać, gdyż jest ono blokowane przez pojazdy, które próbują z niego zjechać.

Dodatkowo, zgodnie z najnowszymi zmianami przepisów, trzeba montować sygnalizatory w miejscach, gdzie ulice przecinają się z torami tramwajowymi. Znów celem ustawodawcy jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, gdyż osoby, które w momencie zderzenie z tramwajem przebywają w aucie często odnoszą bardzo ciężkie obrażenia. To rozwiązanie ma pomóc uniknąć takich niebezpiecznych dla życia i zdrowia jadących w samochodach sytuacji.
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej