*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Specjalne koperty dla dostawców

2016-09-15
Kierowcy samochodów dostawczych mogą zostawiać swoje pojazdy na specjalnych "kopertach dla dostaw". Do końca września parkowanie w 12 specjalnie wyznaczonych miejscach jest bezpłatne.

Koperty dla dostawców wyznaczono na Świętym Marcinie, placu Wolności oraz na ul. Ratajczaka. Te są pierwszymi, jakie powstały w Poznaniu i z pewnością nie ostatnimi. Stolica Wielkopolski jako jeden z pierwszych ośrodków miejskich w kraju chce ucywilizować problem dostaw towarów w centrum miasta: skończyć z niszczeniem chodników przez dostawczaki, blokowaniem bram czy postojem na światłach awaryjnych.

W Polsce wciąż brakuje rozwiązań, które stosowane są z powodzeniem na Zachodzie. Obowiązujące u nas przepisy nie regulują bezpośrednio kwestii wyznaczania sposobu zaopatrywania przedsiębiorców i handlowców. A wystarczy sięgnąć po przykłady europejskich miast, które wraz ze znakiem strefy wyładunku określają dopuszczalny czas postoju. W Londynie jest to 20 minut, w Brukseli - 15. Gdzie indziej dopuszcza się dostawy albo wcześnie rano, albo wieczorem.

Od środy 14 września na ul. Ratajczaka, Świętym Marcinie i placu Wolności, w strefie ograniczonej prędkości Tempo 30, samochody dostawcze mogą zatrzymywać się na 11 przeznaczonych dla nich kopertach. Kolejna powstaje jeszcze na ul. Św. Marcin na wysokości ul. Gwarnej. Tym samym powinny skończyć się niedogodności, które zarówno firmy dostawcze, jak i przedsiębiorcy działający w strefie odczuwali w ostatnich dniach, w związku ze zmianą organizacji ruchu i oznakowania.

Jeśli zajdzie taka potrzeba będzie można zwiększyć ilość miejsc postojowych dla dostawców. Sytuacja związana z ich zapełnieniem jest monitorowana.

Parkowanie na kopertach jest bezpłatne do końca września tego roku. Później będzie się odbywało na podstawie zapisów uchwały Rady Miasta Poznania nr XXXIII/558/VII/2016 z 12 lipca 2016 roku.

Zgodnie z nimi "koperty dla dostaw" przysługują podmiotom gospodarczym prowadzącym zarejestrowaną działalność gospodarczą, po wniesieniu opłaty zryczałtowanej. Podmioty gospodarcze mogą wystąpić z wnioskiem do Wydziału Parkowania o wykupienie "koperty dla dostaw":

- w lokalizacji najbliższej adresowi wykonywania działalności na terenie Strefy Płatnego Parkowania zidentyfikowanej na podstawie aktualnego dokumentu rejestrującego firmę lub na podstawie deklaracji NIP-2 lub NIP-8 poświadczonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego,

- w dowolnej lokalizacji, na podstawie aktualnego dokumentu rejestrującego firmę.

Na "kopertach dla dostaw" dozwolony jest postój uprawnionych podmiotów do 15 minut. Czas postoju będzie potwierdzony zegarem parkingowym wydawanym przez ZDM i umieszczonym za przednią szybą pojazdu. Na zegarze parkingowym, wystawionym w pojeździe w miejscu widocznym dla kontrolera, kierowca zobowiązany jest wskazać czas rozpoczęcia parkowania.

Z jednej "koperty dla dostaw" może korzystać kilka podmiotów gospodarczych. Oznacza to, że podmioty, które wykupiły tę samą "kopertę", będą ją współdzielić.
Abonament na korzystanie z "koperty" na okres 6 miesięcy kosztuje 120 złotych w lokalizacji najbliższej adresowi wykonywania działalności i 300 złotych w dowolnej lokalizacji.

By wykupić abonament, otrzymać zgodę na parkowanie oraz zegar dla kierowców trzeba udać się do:

Wydziału Parkowania Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu
ul. Pułaskiego 9, tel/fax.:+61 851 50 70
email: zdmwp@zdm.poznan.pl

Wydział czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00
w soboty w godzinach 8.00-14.00.


Zobacz więcej:
» Jak zarezerwować kopertę dla dostaw
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej