*ZDM - Zarząd Dróg Miejskich
*Poznań - *Miasto know-how
drukuj

Odpowiedź na pismo Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania dotyczące projektu drogowego przebudowy i remontu fragmentów ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza

2013-03-06
W odpowiedzi na pismo Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania dotyczące projektu drogowego przebudowy i remontu fragmentów ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza w Poznaniu uprzejmie informujemy:Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu od trzech lat zamieszcza na stronie internetowej projekty inwestycji drogowych. Zasady i cele zostały zdefiniowane w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Poznania nr 837/2009/P z 31 grudnia 2009 roku w sprawie sposobu opiniowania projektów zadań drogowych realizowanych przez Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu. ?Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym dotyczącym opiniowania projektów drogowych wprowadza się możliwość zapoznania się z nimi wszystkim zainteresowanym mieszkańcom Poznania. Analiza opinii społecznych powinna pozwolić na wypracowywanie coraz lepszych rozwiązań służących wszystkim uczestnikom ruchu drogowego?. Zgodnie z wyżej cyt. zarządzeniem ZDM ma obowiązek przekazywać uwagi Internautów projektantowi. Po prezentacji projektu i zakończeniu przyjmowania maili na stronie internetowej ZDM zamieszczane jest podsumowanie, w którym wspólnie z projektantem ZDM odnosi się do uwag, opinii przesłanych pocztą elektroniczną. (http://www.zdm.poznan.pl/projekty-drogowe.php). Zmiany w projektach są dokonywane w uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza w kwestiach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu.Sformułowania zawarte w pytaniu (?konsultacje między ZDM, a biurem projektowym zostały już zakończone, zmiany raczej nie są już możliwe, a procedura przetargowa rozpoczęta?) stanowią własną interpretację Stowarzyszenia. Stwierdzenie projektanta ?nie sadzę aby zmieniono projekt? stanowi jego ocenę profesjonalnego wykonania projektu i wybrania najlepszych rozwiązań dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.Na stronie internetowej ZDM prezentowane są również projekty drogowe realizowane przez inwestorów zewnętrznych. W takich przypadkach konieczne są uzgodnienia inwestora z ZDM. Należy podkreślić, że kwestię relacji inwestor ? zarządca drogi regulują przepisy prawa. Zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym decyzję celu publicznego wydaje się po uzgodnieniu. m.in. z właściwym zarządcą drogi ? w tym przypadku z Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu.Realizacja inwestycji polegającej na przebudowie odcinków ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej i Sienkiewicza oraz budowie przedłużenia ul. Prusa będzie w całości sfinansowana przez REF Eastern Opportunities Sp. z o.o. - Inwestora zespołu budynków mieszkaniowych z usługami na terenie dawnej zajezdni przy ul. Gajowej, i realizowana w trybie tzw. lokalizacji inwestycji celu publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.Teren omawianej inwestycji drogowej objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieście Poznań ? Gajowa. Rozwiązania w nim zawarte uwzględniają już opinie mieszkańców. Niemniej przesłane przez mieszkańców opinie, zgodnie z załącznikiem do ww. zarządzenia, ZDM przekaże projektantowi, w celu ich oceny. Niezależnie od tego powyższe opinie zostaną również przeanalizowane przez ZDM.Wartość zaprezentowanego projektu, jego rozwiązania oraz ich przydatność dla mieszkańców zostały ocenione pozytywnie przez ZDM i projektanta podczas wspólnych ustaleń na etapie projektowania. Rozwiązania zawarte w prezentowanej na stronie ZDM dokumentacji projektowej są zgodne z ustaleniami ww. m.p.z.p. (uchwała Nr XXXV/290/IV/2003 Rady Miasta Poznania z 16 grudnia 2003 r.), a także wpisują się w Politykę Transportową Miasta Poznania (uchwała Nr XXIII/269/III/99 Rady Miasta Poznania z 18 listopada 1999 r.) oraz Strategię Rozwoju Miasta Poznania do roku 2030 (uchwała Nr LXXII/990/V/2010 Rady Miasta Poznania z dnia 11 maja 2010 r.)Wszystkie maile, uwagi, opinie i wnioski dotyczące prezentowanych projektów drogowych są niezwykle cenne i ważne. Jednym z celów prezentowania projektów drogowych jest wypracowanie najlepszych rozwiązań właśnie na etapie projektowania a przed realizacją. Warto dodać, że niezależnie od opiniowania projektów przez mieszkańców miasta informacje o projektach są przesyłane pocztą elektroniczną do wszystkich rad osiedli.Informacje o uwzględnionych i odrzuconych wnioskach są przedstawiane w podsumowaniach projektów na stronie internetowej ZDM.Zastosowanie w ciągu ul. Kraszewskiego, skoordynowanej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, z jednej strony ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu, zwłaszcza najsłabszych ich uczestników tj. pieszych i rowerzystów, z drugiej strony, jako narzędzie sterowania ruchem, umożliwienie płynnego przejazdu pojazdom komunikacji zbiorowej, zarówno tramwajom w ciągu ulic Kraszewskiego - Zwierzyniecka, jak i autobusom w ciągu ul. Kraszewskiego. Sygnalizacja świetna na skrzyżowaniu ulic służy sterowaniu ruchem na konkretnym skrzyżowaniu, ale zarazem poprzez koordynację z sygnalizacją świetlną na sąsiednich skrzyżowaniach ciągu komunikacyjnego przyczynia się do dobrego sterowania ruchem na dużym obszarze. Ulica Kraszewskiego leży na bardzo ważnej osi transportowej miasta Poznania wyznaczonej ulicami: Nad Wierzbakiem, Kościelna, Kraszewskiego, Szylinga, Matejki, Kasprzaka. Tą trasą przebiega linia autobusowa nr 64. Zasadniczo wszystkie ważne skrzyżowania na tym kierunku sterowane są za pomocą sygnalizacji świetlnej. Uzupełnienia wymaga tylko skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego z rynkiem Jeżyckim, nad którym ZDM podjął już wstępne prace studialne. Dlatego niemożliwe jest, aby ważne skrzyżowanie ul. Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, które w związku z realizacją nowych inwestycji będzie dodatkowo obciążone na wszystkich wlotach nie było wyposażone w sygnalizację świetlną tym bardziej, że w ulicach Zwierzynieckiej i Kraszewskiego prowadzona jest linia tramwajowa nr 2. Brak możliwości sterowania ruchem na tym skrzyżowaniu spowoduje poważne utrudnienia komunikacyjne na tak ważnym kierunku transportowym miasta. Ponadto, wprowadzenie zakazu lewoskrętów na ul. Bukowskiej spowodowało również zmianę obsługi komunikacyjnej Jeżyc i przeniesienie części ruchu z ul. Bukowskiej na ul. Szamarzewskiego. W konsekwencji musi się to łączyć z zapewnieniem możliwości sprawnego i bezpiecznego wyjazdu z ul. Szamarzewskiego na ul. Kraszewskiego. Dlatego sygnalizacja świetlna musi objąć całe zintegrowane skrzyżowanie ulic Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Jackowskiego, Sienkiewicza i Szamarzewskiego. Nie jest to jednak kilka niezależnych sygnalizacji świetlnych, ale jeden zintegrowany system sterowania ruchem na wszystkich wlotach. Duże obciążenie komunikacyjne ulic, oraz ważne trasy komunikacji zbiorowej (co powoduje zwiększony ruch pieszy) powodują konieczność zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa pieszym co można osiągnąć tylko w przypadku wprowadzenia sygnalizacji świetlnej na przejściach. Dodatkowo sygnalizacja świetlna będzie służyła istotnej poprawie bezpieczeństwa rowerzystów szczególnie w relacjach lewoskrętów. Reasumując, wykonanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ulic Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Jackowskiego, Sienkiewicza i Szamarzewskiego ma podstawowe znaczenie dla warunków obsługi komunikacyjnej tego obszaru miasta Poznania, sprawności funkcjonowania transportu zbiorowego (autobus nr 64 i tramwaj nr 2) oraz dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Brak sygnalizacji świetlnej może istotnie zagrozić wszystkim tym elementom i powodować także inne, trudne do przewidzenia i oszacowania negatywne skutki.Przy wyborze rozwiązań komunikacyjnych brana była pod uwagę również zmiana sytuacji ruchowej w tej części miasta związana z rozbudową budownictwa mieszkaniowego oraz ? co się z tym wiąże ? zwiększeniem ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego.
Zobacz więcej:
» Przebudowa i remont fragmentĂłw ulic: Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Sienkiewicza w Poznaniu
» PROJEKTY DROGOWE
pozostałe informacje


Dowiedz się więcej