- System Informacji Miejskiej
- Drogi publiczne w administracji ZDM
- Oświetlenie uliczne
w administracji ZDM - Obiekty inżynierskie dostosowane
do potrzeb osób niepełnosprawnych - Zieleń przyuliczna
- Ochrona danych osobowych w ZDM
- Współdziałanie z mieszkańcami
- Informacja dla organizatorów imprez na poznańskich ulicach
PiÄÄ lat temu uroczyĹcie otwarto most nad CybinÄ
2012-12-07
PiÄÄ lat temu, 7 grudnia 2007 roku miaĹo miejsce uroczyste otwarcie mostu nad CybinÄ
. Most CybiĹski powstaĹ w osi ulicy OstrĂłwek nad rzekÄ
CybinÄ
pomiÄdzy KatedrÄ
a ĹrĂłdkÄ
, w miejscu starej przeprawy mostowej rozebranej w 1970 roku. Warto podkreĹliÄ, Ĺźe most CybiĹski byĹ jednym z najstarszych mostĂłw poznaĹskich. Pierwsze mosty przez CybinÄ budowano od czasu powstania na Ostrowie Tumskim osad ludzkich. Najstarsza wzmianka o mostach ĹÄ
czÄ
cych wyspÄ z sÄ
siedniÄ
ĹrĂłdkÄ
pochodzi z 1146 roku, z okresu walk o sukcesjÄ miÄdzy synami BolesĹawa Krzywoustego. W koĹcu XIX wieku most byĹ intensywnie wykorzystywany. W dni powszednie korzystaĹo z niego blisko 10 tysiÄcy pieszych, 1000 wozĂłw konnych i 100 cyklistĂłw. WymagajÄ
cÄ
ciÄ
gĹych napraw i remontĂłw konstrukcjÄ drewnianÄ
postanowiono zastÄ
piÄ mostem Ĺźelaznym. Wybudowano go w 1903 roku, ale z uwagi na wady konstrukcyjne w 1913 roku zastÄ
piono go nowym mostem. WycofujÄ
ce siÄ z Wielkopolski wojsko polskie wysadziĹo most w dniu 5 wrzeĹnia 1939 roku. Po zakoĹczeniu dziaĹaĹ wojennych most CybiĹski zostaĹ odbudowany. Rozebrano go po wybudowaniu mostu Mieszka I.Celem odbudowy mostu CybiĹskiego byĹo nie tylko przywrĂłcenie historycznego poĹÄ
czenia komunikacyjnego miÄdzy Ostrowem Tumskim i ĹrĂłdkÄ
ale rĂłwnieĹź aktywizacja terenĂłw poĹoĹźonych nad WartÄ
. PoĹÄ
czenie z Ostrowem Tumskim i dalej ze Starym Rynkiem przyczyniĹo siÄ do odtworzenia historycznego Traktu KrĂłlewsko â Cesarskiego prowadzÄ
cego od Komandorii do dziewiÄtnastowiecznego centrum JeĹźyc. W maju 2006 roku ZarzÄ
d DrĂłg Miejskich ogĹosiĹ przetarg na budowÄ mostu CybiĹskiego. Most ma charakter kĹadki dla pieszych. Przetarg zakĹadaĹ, Ĺźe do jego budowy zostanie wykorzystane przÄsĹo âstaregoâ mostu Ĺw. Rocha. Po wykonaniu niezbÄdnych napraw, wymianie niektĂłrych elementĂłw i zabezpieczeniu antykorozyjnym wykorzystano je do budowy. Nie lada wyzwaniem dla specjalistĂłw byĹ transport przÄsĹa o wadze ponad czterysta ton. StanowiĹ on najbardziej wymagajÄ
cÄ
i najtrudniejszÄ
czÄĹÄ budowy. Operacja przenoszenia przÄsĹa starego mostu Ĺw. Rocha nad CybinÄ odbywaĹa siÄ w Ĺwietle kamer telewizyjnych i blasku fleszy i uznana zostaĹa przez redakcjÄ GĹosu Wielkopolskiego wydarzeniem 2007 roku.20 listopada 2007 Rada Miasta Poznania przyjÄĹa uchwaĹÄ Rady Miasta Poznania z dnia 20.11.2007 r. w sprawie nadania mostowi imienia biskupa Jordana. WnioskowaĹa o to Rada Osiedla OstrĂłw Tumski â Ĺrodka - Zawady.Most zrealizowany przez ZDM wspaniale wpisaĹ siÄ w krajobraz miasta. Inwestycja zyskaĹa uznanie fachowcĂłw: nagroda redakcji "Polskich DrĂłg", Instytutu Badawczego DrĂłg i MostĂłw oraz OgĂłlnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, za oryginalnÄ
koncepcjÄ wykorzystania przÄsĹa starego mostu Ĺw. Rocha w konstrukcji mostu ĹÄ
czÄ
cego obecnie ĹrĂłdkÄ z Ostrowem Tumskim. Obiekt nominowany byĹ rĂłwnieĹź do nagrody Jana Baptysty Quadro.Most Jordana zyskaĹ takĹźe uznanie mieszkaĹcĂłw i turystĂłw. SzczegĂłlnie upodobaĹy go sobie zakochane pary, ktĂłre na dowĂłd swojej miĹoĹci na barierkach zawieszajÄ
kĹĂłdki. <i> foto ZDM</i>